Punca + Kesan

Punca Rekod Tak Lengkap

  1. Perniagaan tidak menggunakan sistem catatan bergu, guna sistem catatan tunggal/ rekod tak lengkap
  2. Tidak mampu mengupah kerani akaun/ tidak ada pengetahuan tentang cara menyediakan akaun mengikut sistem catatan bergu
  3. Mementingkan kepada urusan wang tunai.

Kesan Rekod tak Lengkap

Ke atas penyata pendapatan:

  • Sukar disediakan, kerana tidak maklumat yang lengkap mengenai hasil dan belanja.
  • Untung dan rugi yang kurang tepat
  • Kesukaran menilai prestasi perniagaan

Ke atas kunci kira-kira:

  • Sukar disediakan, kerana maklumat aset & liabiliti kurang lengkap
  • Kesukaran mengetahui kemampuan untuk menjelaskan hutang
Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s